1. Ha a járatot a légitársaság hibájából törölték, az a legjobb, ha már a kezünkben van valamilyen alternatív utazási megoldás. Nézzünk tehát még otthon utána, hogy az utazásunk napján milyen más járatokkal érkezhetünk célunkhoz. A legjobb, ha több variációt is kigyűjtünk, főleg, hogyha üzleti vagy egyéb fontos dolgok miatt a késésünk nem megengedett. Ne felejtsük el, hogy mindenki azokra a járatokra próbál meg felférni, amelyre mi is, így a gyorsaság kulcskérdés. Az eredeti indulási időpont körüli alternatívák azok, amik leginkább szóba jöhetnek, főleg ha felár nélkül akarjuk megúszni a káoszt, és szeretnénk a repülőtársaságot rábírni arra, hogy felár nélkül módosítsa a jegyünket.

2.  A diszkont vagy “fapados” légitársaságok ilyen esetben legtöbbször csak annyit vállalnak, hogy a jegy árát visszatérítik vagy az utazás időpontja ingyen megváltoztatható, de ha az új időpont nyári vagy ünnepi szezonra esik, akkor az utasnak a legtöbb esetben ki kell fizetnie a drágább jegyre a különbözetet. Ilyenkor az a leg költségkímélőbb megoldás, hogyha egy teljesen új utat foglalunk valamikor a jövőre (vagy vissza kérjük a jegy árat), és tájékozódunk más társaságok ajánlatairól.

3. Jegysásárlás előtt feltétlenül olvassuk el az apró betűs részeket is! Az elektronikus jegyeken nem feltétlenül van információ arról, hogy mi a teendő járattörlés esetén. Az Utazási Szerződést általában külön kell kinyomtatni, a jegyektől függetlenül. Ugyan minden légitársaságnak különbözőek a feltételei, a legtöbb vállalja, hogy négy órán belül helyet biztosít egy alternatív járatra. Ha ez a járat máshonnan indul, akkor az utast a társaság bérmentve szállítja a másik terminálra vagy repülőtérre. Ha az utazást nem lehetséges megoldani rövid időn belül, akkor az utas kaphat hotel kupont, vagy étkezési kupont. Az étkezési kuponokkal csak a reptéri helyeken fogyaszthatunk, ahol többnyire nagyon magasak az árak és gyermekek étkeztetésére gyakran nincs lehetőség, ezért ha kiskorúakkal utazunk, mindenképpen csomagoljunk élelmet, még rövid utak esetén is.

4. Ha csak a repülőtéren tudjuk meg, hogy a járatot törölték, azonnal telefonáljunk az utazási irodánknak vagy az adott légitársaságnak (legyenek tehát nálunk a fontos telefonszámok!). A reptéri  információs pultnál ilyen esetekben általában óriási a tömeg és lehetséges, hogy mire sorra kerülünk, a lehetőségeink jócskán lekorlátozódnak. Szemfüleseknek áll a világ, sorban állás közben nyugodtan tárcsázzuk a légitársaság információs vonalát.

5. Akármelyik repülőtársasággal is utazunk, a légitársaságnak az az érdeke, hogy a saját járataival – extra költségek nélkül – szállítsa el a hiányzó járat miatt feltorlódott utasokat, ezért a cég mindig a saját berkein belüli alternatívákat fog felkínálni nekünk. Ilyenkor jön jól, a korábban már említett otthon készített lista, vagyis ha rögtön tudjuk, hogy mikor indulnak más járatok. A repülőtársaság ugyanis nem tagadhatja meg, hogy átengedje a jegyet a konkurenciának, ha az átszállás nélkül tud helyet biztosítani vagy kevesebb várakozással, kényelmesebben tud minket eljuttatni célunkhoz.

6. Tartsuk észben, hogy ha az időjárási viszonyok miatt törlik a járatot, akkor általában semmilyen rugalmasságot nem tanúsítanak a légitársaságok. A nemzetközi társaságok és a nagy cégek általában eltekintenek az extra költségek felszámolásától, ha úgy döntünk, más időpontban repülünk inkább, mert utazásunk időpontjának megváltoztatása azt jelenti, hogy nekik kevesebb emberrel kell foglalkozni probléma esetén. Arra azonban számítanunk kell, hogy ha a célállomást is megváltoztatjuk (mondjuk célunkhoz közeli nagyvárost választjuk) akkor az átfoglalást szinte minden esetben ki kell fizetni.

7. Ha átfoglalásra kerül a sor, jól gondoljuk meg a lehetőségeinket, amikor módosítják a jegyünket, hogy az új időpont vagy útvonal rendben igazodik-e a programunkhoz, ugyanis a legtöbb társaság csak egyszer engedi meg a díjtalan változtatást. Egy elhamarkodott lépés komoly költségeket okozhat.
A légitársaságok úgy képeznek profitot, hogy a jegy ára az utazásig eltelt idő rövidségével egyenes arányban nő. Tehát minél később vesszük meg a jegyünket, az az esetek legnagyobb hányadában annál drágább. Az átfoglalásnál általában napokról, órákról van szó az utazásig, így meglepetés nélkül számoljunk vele, hogy sokkal drágább jegyárakat ajánlanak ilyen esetben, mint amennyiért az eredeti jegyet vettük.

8. Végül pedig ne bosszankodjunk, ha törlik a járatunkat! Gondoljunk arra, hogy van ennél rosszabb is. Mégpedig az, ha a járat elindul, csak éppen késik. A fapados járatoknál ez a késés akár kilenc óra is lehet, és a társaságok nem kötelesek az étkezési kuponokon kívül semmilyen kompenzációt nyújtani.

Forrás: Travelline
További hasznos információkat olvashat az EU-ban utazók fogyasztói jogairól!

Írd meg a Véleményed